دو سوغاتی در کشکول امام!

م. دانش

do-soghat-kashkul-m-danesh

نمی دانم سنت سوغاتی آوردن به وقت باز گشت از سفر هنوز در جامعه­ی ایران پا بر جاست یا که منسوخ شده است. ولی در ایام طفولیت ما، رسم ناگفته و نانوشته­ای وجود داشت که هر مسافر دور دست رفته، وقت بازگشت به خانه و کاشانه، سوغاتی برای اهل خانواده و قوم و خویش همراه می آورد. البته نوع سوغاتی بسته به آن داشت که مسافر از چه وجنات فکری و مالی و فرهنگی برخوردار باشد و منتظران سوغاتی چه قرابتی با وی دارند. حال بنگریم به سوغاتی (قتل و تحقیر) امام خمینی که بعد از پانزده سال اقامت در نجف و باز گشتش به ایران از راه فرانسه.
لازم به یاد آوری­ست که موسیقی متن بازگشت آقای خمینی، سمفونی نُه بتهوون نبود. چرا که مفهوم آن سمفونی ابلاغ صلح و موومان آخرش «کورال» از شعر سرود شادی «چکامه شادی» سروده­ی فریدریش شیلر تشکیل شده است. برعکس، برای ورود آقای خمینی به کشور مارش عزاء توسط ارکستر دستار به­سر سیاه و سفید، نواخته شد.
او از فرودگاه مهر آباد مستقیم به بهشت زهرا رفت و آن­جا را استیج نمایش خود قرار داد. یعنی که آن­جا (بهشت زهرا)، در سریع­ترین زمان ممکن، آبادترین و وسیع­ترین مکان ایران خواهد شد!! نوحه خوان های او در آن کنسرت عزاء، برای تهییج مدعوین به زاری و ندبه، خودِ الله را به تماشا فرا خواند. در آن حال مرثیه­سرایی و زاری، نعره­ی الله اکبر چون سیاهی شب بر چهره­ی ایران کشیده شد!!
چه بسا بهتر باشد قبل از توصیف سوغاتی آقای خمینی بر نسب و وابستگی فکری و قبیله­ی او- به گواهی تاریخ نظری کنیم. البته در این مورد نیاز به تاریخ دانی و تاریخ پژوهی نیست. با خواندن یکی- دو جلد کتاب تاریخی مانند؛ دو قرن سکوت، اثر ارزشمند دکتر عبدالحسین زرین کوب و یا جلد اول و دوم از مجموعه­ی دوازده جلدی تاریخ اجتماعی ایران، تالیف مرتضی راوندی، به موضوع پی می بریم.
چنان­چه می­دانیم آقای خمینی نسبت نسبی با قبیله­ی قریش دارد که یکی از اصلی­ترین اقوام تازیان در عصر پدیداری اسلام در شبه جزیره عربستان بود. خود او با قرار دادن دستاری بر سر به نشانه­ی تعلق نسبی با قبیله­ی قریش، بدان اتصال افتخار می کرد! باز مطلع هستیم که هجوم تازیان به ایران با سرکردگی همین قبیله اتفاق افتاد. با این مختصر، ابتدا بر پایه­ی یکی- دو نمونه­ی تاریخی، نگاهی گذرا کنیم بر چگونگی رابطه­ی قوم مهاجم و پیروز (تازیان) با قوم مغلوب (ایرانیان) در عصر پدیداری اسلام. با چنین نگاهی شاید چرایی انتخاب سوغاتی­های او برای ایرانیان را بهتر درک کنیم!! مورد دیگر اینکه؛ با مقایسه عملکرد مهاجمین دوره­ی صدر اسلام با کردارهای عصر حاضر آقای خمینی با ایرانیان، مشابهت­هایی خواهیم یافت.
سوغاتی اول؛ قتل و کشتار:


برای خواندن متن کامل این نوشته، کلیک کنید:

برگرفته از: اخبار روز
یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱

Noghteh.org © 1998-2024. All rights reserved. Web design: Homayoun Makoui